Doi investitori puternici, Jean Valvis si imbuteliatorul Tuborg, vor intra in acest an pe piata apelor minerale, estimata la 300 mil. euro, avand ca strategie clar declarata exportul. Pana acum insa, marii antreprenori de pe aceasta piata nu s-au uitat catre export, desi piata locala a scazut in prima luna din acest an cu 20% % fata de ianuarie 2009.
Producatorii nu au reusit sa vanda in decembrie stocurile acumulate in iarna, astfel incat volumele totale de apa minerala imbuteliate la sursele SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale) in prima luna din 2010 s-au redus cu aproximativ 20% fata de ianuarie 2009, potrivit datelor de la SNAM. In total, in ianuarie s-au imbuteliat 59 de milioane de litri de apa minerala de la sursele SNAM, societate care detine peste 80% din sursele de apa minerala exploatate de companii in Romania.
"Nu am vazut un producator autohton agresiv in ceea ce priveste exportul. Nu inteleg de ce producatorii de apa nu se uita acum la export deoarece exista oportunitati de extindere a businessului prin demararea productiei de apa minerala pentru marcile private ale lanturilor de retail din tarile vecine", explica Andrei Cretu, consultant al companiei AT Kearney.
Exporturile reprezinta mai putin de 5% din volumele totale imbuteliate de marii producatori de apa minerala din Romania, potrivit ultimelor date disponibile pe piata. Companiile s-au concentrat pana acum pe piata locala, mizand pe cresterea consumului prin migrarea consumatorilor de la apa de masa la apa minerala. Trendul s-a inversat insa in criza: in 2009, apa minerala a pierdut teren in favoarea celei de izvor sau de masa, care este mai ieftina. In plus, companiile locale au evitat o expansiune agresiva pe pietele externe din cauza costurilor mari generate de transportul apei in afara tarii si de promovarea produselor pe noile piete.
Potentialul ridic