Piata de leasing auto, care in anii ei buni a trecut de 3 miliarde de euro, va ramane inghetata si anul acesta, dupa ce in 2009 a scazut cu 75%, si va fi dominata de masinile second-hand, in conditiile in care in anii trecuti acestea detineau o pondere de sub 10%.
Finantatorii se asteapta la o stagnare sau o crestere foarte redusa a acestei piete, care candva a fost vedeta industriei de leasing, si isi pun sperantele in leasingul de echipamente sau cel imobiliar, care le-ar putea majora afacerile in 2010, dupa ce anul trecut a fost dramatic pentru majoritatea companiilor.
De piata de leasing auto depind si alte afaceri, cum ar fi asigurarile, deoarece in cazul masinilor cumparate in leasing incheierea unei polite Casco este obligatorie, ceea ce la aducea mult business asiguratorilor. In 2009 leasingul auto a coborat la 839,6 milioane de euro, de la 3,38 miliarde de euro in 2008, ponderea in totalul pietei fiind de 63%.
Doar 50% din piata
"Cred ca anul acesta leasingul auto nu va reprezenta mai mult de 50% din intreaga piata, iar ponderea cea mai mare va fi a finantarilor pentru masini second-hand. Oferta de second-hand este foarte mare, se gasesc masini bune, cu rulaj mic, la preturi atractive", spune Florentina Mircea, directorul general al TBI Leasing.
Firmele de leasing au in prezent mii de masini scoase la vanzare, recuperate de la clienti care nu si-au mai platit ratele. In cazul TBI Leasing, de exemplu, pe site-ul companiei este prezentata o lista de 300 de autovehicule recuperate.
"Comportamentul consumatorilor s-a schimbat, nu vor sa isi mai schimbe masina cu una noua si din acest motiv vor cumpara second-hand", mai spune Mircea.
Dan Constantinescu, directorul de vanzari al UniCredit Leasing Corporation, cea mai mare companie din piata leasingului financiar, estimeaza ca finantarile pentru autoturisme vor ramane la acel