Jihad Jabra, proprietarul grupului Supreme, prezent pe piata romaneasca din anul 1992 prin activitati in domeniul cafelei si ulterior al dulciurilor, sustine ca actuala criza financiara a generat un soc psihologic fantastic asupra romanilor, acestia urmand sa se reintalneasca abia peste 5-7 ani cu situatia economica “roz” din 2008.
Pornita ca o afacere de familie de catre Jihad si Johhny Jabra, doi frati de origine libaneza, Supreme Group a deschis prima unitate de productie in anul 1992, avand ca obiect de activitate procesarea cafelei. Ulterior, grupul a intrat pe piata ciocolatei dupa vanzarea in 2001 a marcilor de cafea catre Kraft Foods.
“Abia iesisem din perioada regimului comunist, ce omorase tot ce insemna concurenta si inovatie. In Romania acelor vremuri existau dificultati in orice aspect, de la cel logistic, la aprovizionare la aspecte fiscale”, isi aminteste Jihad Jabra (foto).
Un moment dificil pentru business-ul pe care l-a fondat a fost perioada 1996-1997, cand statul a adoptat o serie de masuri legislative ce au afectat profund majoritatea afacerilor. “Eram aproape de un colaps economic, aveam probleme fiscale grave, moneda nationala s-a devalorizat cu 30% intr-o perioada de doar 2-3 saptamani. Am fost in pierdere, nu aveai ce sa faci”, spune Jabra.
Cu toate acestea, nu s-a gandit niciodata sa se retraga definitiv din mediul de afaceri romanesc. “Vedeam de la un an la altul o imbunatatire a filosofiei de business. Fiecare schimbare a fost ca o picatura de incurajare ce ne-a convins sa ramanem in Romania si sa continuam sa dezvoltam afacerea. Oamenii au inceput sa aiba mai mult contact cu Europa, aveau voie sa paraseasca tara, sa calatoreasca”, afirma proprietarul Supreme.
Momentul 2008 i-a prins pregatiti, cu investitii finalizate in zona de productie, astfel incat compania nu a recurs la reduceri drastice de persona