Analistii financiari au la dispozitie, in general, aceiasi indicatori atunci cand realizeaza rapoarte de analiza si pentru care stabilesc preturi tinta pe orizonturi de timp scurt si mediu pentru actiunile unei companii. Care sunt principalii indicatori urmariti, cum se calculeaza acestia si ce spune fiecare despre o companie si despre atractivitatea actiunilor acesteia?
"Cel mai important lucru care trebuie spus despre un indicator este ca niciunul nu spune toata povestea si ca un minim de analiza suplimentara se impune intotdeauna. Le folosim totusi deoarece reprezinta un mecanism extrem de usor de inteles si foarte rapid de a face o selectie primara intre actiuni", explica Andrei Anghel, directorul executiv al societatii de consultanta de investitii ANGia.
Analistii apreciaza ca cei mai importanti indicatori sunt multiplicatorii de pret, acestia fiind clasificati in patru categorii, in functie de raportarea la care se calculeaza pretul pe actiune, respectiv profitul net, activul net, cifra de afaceri sau numerarul operational.
"Un indicator relevant pentru randamentele viitoare este P/BV (price/book value sau pret/capital propriu - n. a.). Indicatorul functiona in anii anteriori crizei, dar ma astept ca relevanta acestuia sa fi crescut in ultimii ani. Mai mult, majoritatea ofertelor publice sau delistarile se fac in acest moment la un pret egal cu activul net pe actiune, deoarece pretul de tranzactionare ponderat este mult prea mic pentru a mai fi acceptat ca pret de oferta", a adaugat Anghel.
Indicatorul P/BV este util mai ales pentru societatile care ar putea face obiectul unei oferte publice de preluare, valoarea contabila a actiunilor fiind unul dintre criteriile de evaluare in cazul unor astfel de oferte. Acest indicator nu este suficient insa, deoarece capitalul propriu al unei firme poate fi alterat prin pierderi financiare succesiv