„Ştampila“ de violatori sau hoţi a fost pusă compatrioţilor în urma campaniilor de presă. O mare parte a presei italiene din regiunea Piemonte scrie despre imigranţi mai mult când aceştia comit infracţiuni şi ignoră faptele pozitive.
Presa italiană are încă tendinţa de a asocia străinii cu delincvenţa, conform studiului efectuat de Institutul de promovare socio-culturală „Paralleli" la 69 de posturi de radio, 110 ziare şi 29 de canale TV din regiunea Piemonte.
Reprezentanţii de la aproape 60% din instituţiile de presă studiate au declarat că se ocupă de străini, în cele mai multe cazuri, numai când numele acestora sunt legate de crime sau de alte infracţiuni. În 67% din cazurile prezentate în presă, cetăţenii străini sunt autorii, iar restul sunt victimele evenimentelor negative.
Românii, pe prima pagină
Românii, principala comunitate de străini din Italia, furnizează din abundenţă presei locale ştiri negative, care ulterior influenţează direct imaginea conaţionalilor noştri. Astfel, românii au fost ţinta unei campanii mediatice negative în perioada 2007-2009. Ziarele din Italia s-au concentrat pe crimele comise de români, exacerbând violenţa sau cruzimea acestora.
Doina Matei, tânăra condamnată pentru uciderea unei italience pe care a înţepat-o cu umbrela în ochi, a deschis seria crimelor în aprilie 2007. Ştirea a ocupat primele pagini, la fel ca şi violul şi crima comise de Romulus Mailat, în 2007, împotriva unei italience. Valul de denigrare mediatică a fost încurajat de o campanie electorală bazată pe problema siguranţei, puse în pericol de imiganţi, aşa cum sugerau oamenii politici.
Punctul culminant a fost reprezentat de arestarea şi linşarea mediatică a doi români nevinovaţi, Karol Racz şi Alexandru Loyos, acuzaţi pe nedrept de violul comis în parcul Caffarella, în 2009. Deşi erau doar suspecţi, fără ca poliţia să aibă probe