DAAS Romania, unul dintre cei mai importanti furnizori de echipamente pentru hoteluri, restaurante, firme de catering, dar si pentru magazinele alimentare, a simtit anul trecut "o aterizare brusca cu picioarele pe pamant", ceea ce se traduce printr-o scadere cu 30% a afacerilor fata de anul anterior, dupa doi ani de cresteri de doua cifre.
Motivul? Cei mai multi clienti, oameni de afaceri care au deschis un restaurant sau o cafenea pana in 2008, au renuntat la business imediat ce s-au confruntat cu o contractie a consumului.
"Piata HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) este o piata fragmentata. Exista jucatori de talie internationala, jucatori foarte puternici romani si o masa foarte larga de actori care au facut bani din diverse alte industrii, inclusiv in real estate, si care au decis sa isi deschida un restaurant pe care eventual sa il ofere cadou familiei. Acestia din urma au cazut primii, pentru ca nu aveau legaturi stranse cu aceasta piata", a declarat pentru ZF Daniel Mocanu, directorul general si actionar al DAAS Romania.
Mocanu, 42 de ani, a terminat Facultatea de Autovehicule Rutiere in 1992, iar un an mai tarziu a decis impreuna cu doi parteneri sa infiinteze firma Daas.
Ce afaceri au "cazut" primele
Faptul ca nu aveau un business consolidat sau planuri pe termen mediu si lung le-a fost fatal, mai ales ca nu au mai avut nici acces la finantare ca pana atunci.
"Cazand anumite piete din care isi scoteau initial banii, cum ar fi real estate-ul sau auto, au fost primii care au intrerupt activitatea, iar acest lucru s-a simtit inca din trimestrul al patrulea al lui 2008 si a culminat pe intreg parcursul lui 2009", spune Mocanu, care povesteste ca saptamanal se confrunta cu astfel de cazuri, una-doua firme de talie mica iesind din business.
DAAS Romania, cu o cota de piata de circa 15%, potrivit proprii