Romania figureaza in raportul anual al grupului german Metro, cel mai mare jucator din comertul romanesc, cu afaceri in jurul a 2 miliarde de euro, pe lista celor mai dificile trei piete din regiune din cauza declinului investitiilor directe in economie si al exporturilor.
In acest context, reteaua Metro si-a diminuat vanzarile la nivel local cu 17,6% anul trecut fata de 2008, pana la 1,23 mld. euro, insa nemtii ar putea ramane pe plus datorita expansiunii lantului de hipermarketuri Real.
Metro Cash & Carry Romania este cea mai mare retea de magazine de pe piata, iar declinul vanzarilor in lei poate fi estimat la circa 5% in intervalul mentionat.
"In Europa de Est, comertul cu amanuntul nu a reusit sa se decupleze de dinamica inregistrata la nivel macroeconomic. Dupa cresteri cu rate de doua cifre (peste 10% - n. red.) in 2008, sectorul de profil a fost afectat anul trecut de scaderi abrupte de vanzari in majoritatea tarilor din regiune. Romania, Bulgaria si Slovacia au fost lovite cel mai tare", se arata in raportul Metro.
In acelasi raport, Romania figureaza si in fruntea listei celor mai afectate economii din regiune de criza economica globala.
Economie vulnerabila
"Desi s-a remarcat o incetinire a deprecierii monedelor locale fata de euro, pietele din Europa de Est au resimtit efectele crizei economice globale prin diminuarea investitiilor directe in economie si prin scaderea continua a cererii pentru exporturi. Din totalul pietelor pe care Metro Group activeaza in regiune, cele mai afectate au fost Ungaria, Romania, Rusia si Ucraina."
Scaderea vanzarilor Metro Cash & Carry Romania a fost mai accentuata decat media regiunii (-15%), pe care cele mai mari piete pentru retea sunt Rusia, Polonia, Cehia si Romania.
Raportul grupului mai arata ca, in cursul anului trecut, reteaua cash & carry si-a redus numarul de an