- Diverse - nr. 505 / 18 Martie, 2010 As privi, parafrazandu-l pe Stendhal, actul critic ca pe o oglinda purtata de-a lungul labirintului format din carti ce ne asalteaza, ne acapareaza, ne exaspereaza simturile, puterea de reactie, inteligenta; sunt carti de toate categoriile: unele atroce, altele lancezi, unele robuste, altele lipsite de vlaga, carti care ne opun rezistenta, altele ce ni se ofera cu usurinta, carti trandave si carti revelatoare. Mi-as dori sa gasesc, in acest labirint, mai multe carti cu adevarat modelatoare, care sa ma introduca fara intarziere si fara rest in propriul lor univers fictional, sa ma faca prizonierul lor, sa ma tortureze cu interogatiile lor, cu gandurile si trairile spuse sau subintelese. In cadrul actului critic, discriminarea fata de cartile unui autor pe care il cunosti, fie pozitiva, fie negativa, e aproape implacabila. Citesti cartea unui prieten si prin lentilele prieteniei ce i-o porti, citesti cartea unui autor ce-ti repugna si prin prisma inamicitiei ce te anima. Trebuie, asadar, sa-ti modulezi intransigent privirea indulgenta ori, dimpotriva, sa-ti controlezi cautatura irascibila, pentru a-ti recupera obiectivitatea, cea mai insemnata calitate a unui critic literar. Fara autenticitatea si probitatea conferite de echidistanta, criticul literar abdica, intr-un fel, chiar de la aura vocatiei sale. Echidistanta _ necesara, lipsita de orice echivoc _ trebuie sa fie calitatea esentiala a unui critic literar care se respecta si care isi respecta propria profesiune. IULIAN BOLDEA - Diverse - nr. 505 / 18 Martie, 2010 As privi, parafrazandu-l pe Stendhal, actul critic ca pe o oglinda purtata de-a lungul labirintului format din carti ce ne asalteaza, ne acapareaza, ne exaspereaza simturile, puterea de reactie, inteligenta; sunt carti de toate categoriile: unele atroce, altele lancezi, unele robuste, altele lipsite de vlaga, carti