Evoluţia pieţei, care a crescut de 3,5 ori în 2009, a devenit ireversibilă
Mutarea accentului de pe consum pe investiţii a determinat o explozie a segmentului de retail
Totuşi, baza de plecare este foarte joasă, activele nete ale fondurilor reprezentând doar 1-2% din PIB
Piaţa fondurilor de investiţii din România a intrat pe un ciclu de dezvoltare ireversibil, a fost concluzia care s-a desprins în cadrul mesei rotunde organizate de Finmedia pe tema în cauză. Reprezentanţii pieţei de profil susţin că fluxul investitorilor de retail din 2009, dar şi dezvoltarea pilonului II al pensiilor private obligatorii vor marca piaţa fondurilor de investiţii pentru următorii ani. "Din păcate, industria aceasta a suferit mult la capitolul credibilitate, suferind două şocuri majore, respectiv crahul FNI şi cazul Madoff şi de aceea şi recuperarea a fost foarte greoaie", a subliniat Pavel Szel, preşedinte al Asociaţiei Administratorilor de Fonduri (AAF).
"Criza a inversat raportul dintre investiţii şi consum, românii fiind mai preocupaţi să economisească", a afirmat Dan Mihail Micu, preşedinte la BRD Asset Management, amintind creşterea de 3,5 ori a activelor fondurilor de investiţii în 2009 faţă de anul precedent. "Această schimbare are baze sănătoase cu atât mai mult cu cât s-a observat o diversificare a plasamentelor, nu numai în fondurile care investesc în instrumente cu venit fix, care deţin ponderea, dar şi în alte produse, care sunt denominate în valute sau care copiază structura unor indici. Piaţa tinde să răspundă unor categorii de clienţi tot mai diversificate atât din punctul de vedere al toleranţei la risc, cât şi ca orizont investiţional", a mai arătat Dan Nicu.
Piaţa câştigă, masa critică
"2009 a fost, fără îndoială, anul retail-ului, fondurile beneficiind de zeci de mii de noi investitori şi de o apreciere a activelor