Cadre didactice din judeţul Dâmboviţa şi studenţi ai Facultăţii de Ştiinţe Umaniste din Târgovişte trag un semnal de alarmă în ceea ce priveşte lipsa de imaginaţie a copiilor din ziua de azi. Coordonaţi de profesorul Petre Gheorghe Bârlea, lingvist apreciat la nivel internaţional, ei au publicat un dicţionar care să fie folosit la şcoală pentru a-i stimula pe elevi să depăşească barierele realului. Ediţia a doua a volumului „Dicţionar de locuri imaginare în literatura română pentru copii şi tineret”, la care au lucrat 31 de autori, este un instrument de lucru la cenacluri şi ateliere şcolare, unde copiii sunt învăţaţi să dea frâu liber imaginaţiei. „Un loc imaginar este o creaţie a creierului uman, un loc mai bun, care pare imposibil, dar devine posibil. Dovadă operele lui Jules Verne. S-a adeverit că tot ce a plăsmuit el, cele mai incredibile imagini pe care le citim în cărţile sale, au devenit reale. Multe sunt chiar realitate banală: mersul sub mare, zborul în spaţii interastrale. Carele de foc din poveştile româneşti au devenit rachete cosmice. Multe exemple dovedesc faptul că atunci când se realizează ceva este pentru că cineva a avut curajul să viseze cu ochii deschişi”, spune Petre Gheorghe Bârlea.
Basmele îi ajută la maturitate să-şi rezolve problemele
Petre Gheorghe Bârlea subliniază cât de important este să cultivi îndrăzneala de a imagina imposibilul, la vârste fragede. „S-a dovedit că cei care ascultă basme şi legende în copilărie sunt mai târziu angajaţii care aduc soluţii bune pentru instituţiile pentru care lucrează, cei care aduc soluţii bune în familiile lor, în mediul social în care trăiesc”, spune profesorul.
Unii colaboratori la alcătuirea dicţionarului l-au folosit în cadrul unor ateliere de stimulat imaginaţia. Între aceştia se numără şi Sorina Visarion, profesoara la Liceul „Nicolae Titulescu” din Pucioasa. „Am vrut