La Târgul tematic de la Bucureşti (“organizat la nivel occidental”, exulta joi Radio România Actualităţi), Rodica Martin, preşedinta ANAT (Asociaţia Agenţiilor de Turism, atât de îndrăgită de ministrul Elena Udrea, încât a făcut tapaj în Guvern ca să fie preferenţial scutită de impozitul forfetar), a avut o declaraţie stupefiantă. Trebuie schimbată, a zis ea, mentalitatea românilor. Lipsiţi de educaţie, aceştia preferă excursiile şi concediile în străinătate, bietele agenţii vânzând cu greu vacanţe pe plaiurile mioritice. Mai să-ţi dea lacrimile. Nu de grija agenţiilor, care adesea vând gogoşile din pliante mincinoase, ci de mentalitatea păguboasă, într-adevăr, dar care domneşte tocmai în rândul organizatorilor de turism. Românii nu pleacă în Bulgaria, Grecia, Turcia, Austria sau Spania pentru că-s needucaţi şi neînstare să admire frumuseţile patriei, ci pentru că acolo, peste hotare, au servicii de calitate şi îi costă mai puţin. Şi nu pentru că presa românească-i a dracu’, ci pentru că experienţa lor şi a apropiaţilor lor i-a învăţat aşa.
Reprezentanţii TUI, cel mai mare operator de turism german, spunea recent, fără menajamente, că nemţii ocolesc România şi se duc în Bulgaria, pentru că acolo raportul preţ/calitate e avantajos. În timp ce hotelierii şi cârciumarii români, hrăpăreţi, vor doar să dea rapid tunuri. În timp ce pe litoralul dobrogean marea a devenit “staţie de epurare” pentru dejecţiile localităţilor şi caselor de vacanţă. În timp ce agroturismul se practică în sate fără canalizare, cu buda-n curte, cu şosele sfărâmate (nu cumva ministerul Elenei Udrea e şi al “dezvoltării regionale”, cu 3,7 miliarde euro buget?). Da, trebuie schimbată mentalitatea. A organizatorilor de turism şi a autorităţilor locale. Nu a turiştilor.
P.S. Aflat la judecata sindicatelor şi încurcându-se în propriile gafe, avocatul Boc cere termen după termen.