Firmele Vinci şi Aktor care au primit de la statul român concesiunea Autostrăzii Comarnic-Braşov vor avea principalul cuvânt de spus în alegerea inginerului independent (IE).
Rolul unui inginer independent, deşi e puţin cunoscut, este foarte important. IE va avea drept sarcină verificarea proiectului făcut de concesionar, a calităţii lucrărilor, va putea cere concesionarului îndreptarea neregulilor şi va fi obligat să informeze Compania de Drumuri (CNADNR) asupra progresului lucrărilor. Nu în ultimul rând, orice dispute între CNADNR şi Vinci Aktor vor fi arbitrate de acesta şi tot el va certifica valoarea lucrărilor efectuate şi pretenţiile financiare suplimentare Deşi, după cum vom explica, IE va fi plătit integral, direct sau indirect, din banii statului, CNADNR a scos de sub controlul Legii achiziţiilor publice alegerea IE, cedând selecţiei către Vinci-Aktor. .
Achiziţia publică, fentată
Portiţele lăsate de legislaţia românească permit în cazul de faţă concesionarului şi CNADNR să ocolească prevederile Ordonanţei 34 privitoare la achiziţiile publice, chiar dacă e vorba despre un contract estimat la 28 milioane euro. Ordonanţa este obligatorie doar dacă finanţarea directă din fonduri publice depăşeşte 50%. În cazul de faţă, IE va fi plătit în proporţie de 50% de către stat şi 50% de concesionar. Partea acestuia va fi achitată în final tot de către stat, deoarece oferta concesionarului include şi partea sa la IE. „Licitaţia pentru selecţia IE este exclusă de la aplicarea procedurilor prevăzute de OUG 34/2006, acest contract fiind finanţat în direct în proporţie de 50% de către Autoritatea Contractantă (CNADNR) şi 50% de concesionar", susţine compania. Că cele 50% ale concesionarului le va plăti tot statul o recunoaşte într-un răspuns adresat ziarului nostru. „Oferta depusă de consorţiu are un preţ fix cuprinzând valoarea întregii investiţii, i