O cercetare efectuată de un profesor român, Cristian Pop-Eleches, împreună cu Ofer Malamud, profesor al Universităţii din Chicago, a fost citată de Stephen J. Dubner pe blogul Freakonomics, de la The New York Times.
Dubner se întreabă dacă este logică ipoteza că tinerii care au avut acces la computer au avantaj imens în obţinerea capitalului uman? În aceaşi linie de gândire, copiii care cresc acasă cu multe cărţi au şanse mai mari să obţină rezultate bune la şcoală, decât cei care nu au parte de un astfel de mediu. Autorul spune că acest lucru nu este neapărat adevărat pentru că cei care au multe căţi acasă îşi petrec tot timpul citind, iar copiii care nu au pur şi simplu au părinţi mai inteligenţi.
Aceeaşi teorie au dezvoltat-o şi Malamud şi Eleches în lucrarea "Utilizarea computerelor şi dezvoltarea capitalului uman", spune Dubner. Cei doi susţin că accesul la un computer nu determină în mod necesar obţinerea unor rezultate mai bune la şcoală, iar acest lucru are atât efecte pozitive, cât şi negative.
Autorii studiului au cules informaţii de la familiile defavorizate care au fost ajutate de către Ministerul Educaţiei să cumpere un calculator pentru copiii pe care îi aveau la şcoală.
“Concluzia noastră este că folosirea calculatorului acasă de către elevi are atât efecte pozitive, cât şi negative, în dezvoltarea capitalului uman. Copiii care au câştigat un bon valoric au obţinut note mici la Matematică, Engleză şi Română, însă au înregistrat rezultate bune la testele de informatică. Totodată, aceşti copii au avut aptitudini cognitive sporite, potrivit testelor Raven”, afirmă Malamud şi Eleches.
Cei doi concluzionează faptul că prezenţa părinţilor reprezintă un factor de mediere prin faptul că, monitorizând şi supervizând activitatea copilului la calculator, atenuează efectele negative determinate de utilizarea computerului.