Cercetarea romanului Cristian Pop-Eleches, realizata impreuna cu Ofer Malamud, a fost adusa in atentia publicului american de catre Stephen J. Dubner pe blogul Freakonomics, de la The New York Times. Dubner se intreaba cu ce altceva ii ajuta computerele pe copii in afara de dobandirea unor competente de utilizare a calculatorului si aminteste in acest sens rezultatele cercetarii "Utilizarea computerelor si dezvoltarea capitalului uman".
Dubner mentioneaza supozitia potrivit careia copiii cu acces la un calculator detin un avantaj in dezvoltarea capitalului uman. In aceasi linie de gandire, copiii care cresc in camine cu multe carti au sanse mai mari sa obtina rezultate bune la scoala, decat cei care nu au parte de un astfel de mediu. Insa motivul nu este neaparat ca cei din prima categorie petrec tot timpul citind - pur si simplu au parinti mai inteligenti.
In acest context, Dubner mentioneaza cercetarea lui Malamud si Eleches, care arata ca accesul la un computer nu determina in mod necesar obtinerea unor rezultate mai bune la scoala si ca acest fapt are atat efecte pozitive, cat si negative.
In cadrul cercetarii au fost culese date din caminele care au participat in programul initiat de Ministerul Educatiei, care urmarea sa ii ajute pe elevii defavorizati sa isi cumpere un calculator nou. Concluzia este ca utilizarea calculatorului de catre elevi are atat efecte pozitive, cat si negative - copiii care au fost subventionati au obtinut note mici la Matematica, Engleza si Limba Romana, insa au avut rezultate foarte bune la testele de competente in informatica. In plus, acesti copii au avut aptitudini cognitive sporite, potrivit testelor Raven. Prin urmare, este foarte important ca parintii sa impuna reguli copiilor, astfel incat sa se mentina avantajele si sa se diminueze pe cat posibil efectele negative determinate de utilizarea co