Statul va plăti cu peste 3.000 euro decontaminarea unui metru pătrat de pământ, poluat cu mercur, din zona localităţii clujene Mihai Viteazul. Suprafaţa se află pe traseul autostrăzii Transilvania. Metrul pătrat deconataminat costă cât unul în centrul Bucureştiului. Pentru o tonă de pământ decontaminată vom plăti 800 euro, adică de 10 ori preţul tonei de ciment (80 euro). Preţul plătit de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru decontaminarea suprafeţei de aproximativ 12.000 de metri pătraţi (1,2 hectare), necesară construirii nodului rutier din zona Turda a autostrăzii Transilvania, ar putea ajunge la 40 milioane euro, au declarat pentru România liberă surse oficiale din partea companiei, sub protecţia anonimatului.
Potrivit documentaţiei iniţiale de licitaţie, cantitatea de pământ contaminat ar fi de 50.000 de tone. Valoarea oficială a lucrărilor efectuate până în prezent de către asocierea condusă de către firma Euroconstruct Trading 98, deţinută de Dan Beşciu, este de 24 milioane euro. Ea se compune din 16 milioane euro, valoarea contractului iniţial, şi 8 milioane euro, plăţi suplimentare acordate aceluiaşi consorţiu pe baza unui act adiţional la contract. Euroconstruct Trading 98 este asociată în afacerea deşeurilor de pe autostradă cu firmele Uni Recycling SRL, I&C Transilvania Construcţii şi Minesa ICPM. Contractul iniţial prevedea excavarea a aproximativ 12.000 de metri pătraţi, suprafaţă infestată cu HCH, reziduu organic provenind de la fostele uzine chimice Turda. Contractul mai prevedea transportarea pământului contaminat într-un depozit temporar (la aproximativ 10 kilometri) şi apoi decontaminarea acestuia.
Legea permite cel mult 50%
Potrivit legislaţiei referitoare la achiziţii publice, asocierea condusă de Euroconstruct Trading 98 nu ar mai fi avut cum să încaseze alţi bani, oricâte al