Salariul mediu net al angajaţilor CFR este de 1.600-1.700 de lei lunar, spune liderul Sindicatului Mişcare-Comercial al companiei feroviare, Gheorghe Frăţică. Prin comparaţie, salariul mediu net de la Metrorex este aproape dublu, 2.600 de lei, şi urmează să fie mărit cu până la 10% graţie ameninţărilor cu blocarea Capitalei prin declanşarea unei greve generale la Metrou, soldate cu aprobarea bugetului Metrorex de către Guvern şi semnarea unui nou contract colectiv de muncă pe unitate. Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou, Ion Rădoi, dar şi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, au explicat că majorările au devenit posibile, în ciuda sărăciei bugetului de stat, prin transferarea în salariul tarifar al angajaţilor Metrorex a unor adaosuri - cum ar fi primele de Paşti, de Crăciun, de Ziua lucrătorului la metrou etc.
Spre deosebire de salariaţii Metrorex, colegii lor de ramură de la CFR, compania de stat care anul trecut a înregistrat cele mai mari pierderi (782 milioane RON), stau nu cu grija sporurilor, ci a locurilor de muncă. Liderii sindicali din CFR consideră că guvernanţii „mereu i-au avantajat pe cei de la Metrorex, cu toate că salariaţii Căilor Ferate au condiţii de muncă la fel de grele precum cele de la Metrou". Liderul sindicatului de la Metrou, Ion Rădoi, spune că nivelul noxelor la care se expun lucrătorii din subteran este de opt ori mai are decât limita maximă admisă.
Nouă sporuri, cât două salarii
Specialiştii în contracte colective de muncă spun că fiecare unitate dintr-o ramură a economiei are propriul contract colectiv de muncă, derivat din contractul pe ramură. În transporturi, Metrorex pare a avea cel mai bun contract de muncă pe unitate. Acesta include, printre altele, nouă tipuri de sporuri, care - împreună - triplează în final salariul pe care se aplică: de vechime, pentru condiţii nocive de mu