Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a decis înzestrarea Forţelor Aeriene Române cu aparate F-16 fără să adopte şi aşa-numitul „Cod antişpagă“ în domeniul achiziţiilor militare. Avioanele multirol sunt luate de la americani în aceeaşi manieră în care Guvernul Năstase a achiziţionat fregatele: fără licitaţie şi fără un program clar de compensare economică.
Pe baza deciziei de acum două zile a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), România va achiziţiona 24 de avioane F-16 second-hand de la Guvernul SUA. Decizia corespunde ofertei dezvăluite de autorităţile americane încă de la sfârşitul anului trecut, şi care se referea la 24 de avioane second-hand, versiunea C/D, Block 25.
Primul avion din această generaţie a intrat în uz în 1984, astfel că avioanele oferite României sunt deja retrase de la zbor de Forţele Aeriene ale SUA. Potrivit MApN, valoarea contractului este de 1,3 miliarde de dolari şi cuprinde: revitalizarea celor 24 de aparate, asistenţă tehnică până la 5 ani, suport logistic şi pregătire piloţi.
Avioanele ar trebui să sosească în 2013. Urmează o etapă intermediară, care presupune achiziţia a altor 24 de avioane F-16 de generaţie mai nouă (Block 50-52) şi faza finală, care include intrarea în serviciu a 24 de avioane F-35, concomitent cu ieşirea din serviciu a primului lot de avioane F-16. Faza finală va începe în anul 2028. Comunicatul MApN nu spune însă nimic despre programul de compensare economică (offset).
Compensare neclară
Potrivit legislaţiei române, orice import de armament trebuie însoţit de o clauză de compensare economică, prin care furnizorul armelor trebuie să cumpere sau să facă investiţii în România în valoare de cel puţin 80 la sută din valoarea contractului. „Vom avea offset!", ne-a asigurat, ieri, un înalt oficial din Ministerul român al Apărării, fără a avansa însă şi un procent.