In ultimii ani, s-a conturat o tendinta tot mai clara ca managerii care au lucrat in multinationale sa iasa din mediul corporatist si sa porneasca businessuri proprii. Intrarea in consultanta, intr-un domeniu conex celui in care au lucrat anterior, a devenit una dintre cele mai frecvente modalitati folosite de managerii romani pentru a iesi din multinationale.
Companiile de consultanta, cele de training, IT sau distributie au fost preferate de absolventii care au decis sa deschida afaceri pe cont propriu anul trecut.
In proportie de peste 50%, managerii apreciaza ca deschiderea afacerii a avut legatura cu cunostintele dobandite in timpul MBA-ului sau al Executive MBA-ului.
In cazul programelor de EMBA, o mare parte dintre absolventi conduceau afaceri proprii inca dinainte de inceperea programului.
Cu toate acestea, ponderea managerilor care au intrat in antreprenoriat a fost cu mult mai scazuta in 2009 comparativ cu 2008, scazand pana la aproximativ 15%, de la 25%. Nici unul dintre absolventii a doua scoli de afaceri (EMBA Tiffin University si MBA City University of Seattle) nu s-a aventurat sa-si deschida propria afacere.
Cu toate acestea, situatiile economice dificile se dovedesc a fi contexte potrivite pentru demararea unui business.
In perioadele de criza este mai usor pentru antreprenori sa isi formeze o echipa buna de lucru, pentru ca exista mai multi candidati buni disponibili in piata, fara pretentii salariale exagerate.
Un alt avantaj al "antreprenorului de criza" este acela ca in cadrul unui business antreprenorial este mai usor sa motivezi oamenii valorosi in perioade de declin economic.
Disponibilitatea de a deschide o noua afacere nu este suficienta pentru cei care vor sa devina antreprenori, pentru ca, pe langa aceasta, mai este nevoie de o idee originala, abilitati de management si un plan solid de business.