După ce câteva decenii au zburat numai pe aparate sovietice (MiG 21 şi MiG 29), piloţii fac români un viraj strâns dinspre Pactul de la Varşovia spre cel Nord-Atlantic. Cele 24 de avioane F-16 second-hand sunt doar prima etapă dintr-un acord mai larg cu Guvernul SUA, armata română urmând să achiziţioneze încă 24 de F-16 noi, la o dată pe care Ministerul Apărării nu a precizat-o. Lotul de F-16 la mâna a doua va sosi în România abia în 2013 şi va costa Guvernul aproximativ 1,3 miliarde de dolari.
Preţul nu este cel al avioanelor care sunt practic gratuite, ci acoperă modernizarea şi echiparea completă a avioanelor, asistenţa tehnică pe o perioadă de 3 până la 5 ani, simulatoare de zbor, muniţia, armamentul, transportul şi adaptarea infrastructurii de la sol. Cea mai importantă componentă va fi instruirea piloţilor şi personalului tehnic în baze americane, la standardele US Air Force, lucru care va costa aproape jumătate din sumă, spun surse familiarizate cu achiziţiile speciale. Iniţial vor fi antrenaţi în jur de 40 de piloţi, însă ţinta este de trei piloţi la un avion. Procesul de antrenament ar dura mai mult de un an şi jumătate.
Parteneriatul strategic dintre România şi SUA şi relaţia lor strânsă din teatrele de operaţiuni din Irak şi Afganistan, în cadrul NATO, au prevestit încă de anii trecuţi că urmaşii MiG-urilor ruseşti ale Armatei române vor fi americani. Acceptul românesc de a găzdui interceptoarele scutului antirachetă american au întărit şi mai mult acest parteneriat. Cu toate acestea, achiziţia de avioane militare nu este un moft, ci o obligaţie pe care România şi-a asumat-o la intrarea în NATO.
„Am dovedit încă o dată că suntem un partener loial"
Viorel Oancea, secretar de stat în Ministerul Apărării pe probleme de planificare şi relaţia cu NATO, ne-a explicat filozofia oficială din spatele achiziţiei: „Noi în teatre luptăm cu am