OTP Leasing, companie a grupului maghiar OTP, infiintata in vara lui 2007, si-a restrans puternic activitatea in ultimul an si a inchis toate cele sapte unitati pe care le avea in tara, operand in prezent numai din Bucuresti. Inainte de criza, compania crestea rapid pe segmentul auto, dar scaderea dramatica a vanzarilor de masini a schimbat radical mersul afecerilor. De asemenea, societatea si-a redus numarul de angajati de la 75 inainte de criza la 45 de oameni in prezent.
"Incepand cu vara anului trecut finantarile au scazut semnificativ, putem spune chiar ca se apropie de zero. Din cauza declinului pietei, am inchis toate unitatile teritoriale", afirma Jozsef Tolnay, directorul general al companiei, numit in urma cu un an, dupa plecarea lui Mircea Dihel la Tiriac Leasing.
Tolnay afirma ca, pe langa costurile de refinantare ridicate, o problema importanta a pietei de leaisng este cadrul legal.
"Nu poti compara situatia din Romania cu cea din alte tari. In alte tari, daca un client nu-ti plateste ratele poti recupera masina sau politia poate sa ii ia placutele de inmatriculare in maximum doua zile. In Romania acest proces ajunge la 5-6 luni. Trebuie sa angajam avocati care sa se plimbe pe la curtile judecatoresti."
Incepand cu luna mai a anului trecut firmele de leasing sunt obligate sa obtina o hotarare judecatoreasca inainte de a recupera un bun de la un client rau-platnic, lucru care este in favoarea clientului, dar care prelungeste mult procesul de recuperare. De la inceputul crizei, firmele de leasing au recuperat peste 15.000 de masini de la clienti care nu si-au mai putut plati ratele, dar si alte bunuri, cum ar fi diverse echipamente si imobile.
In 2009 OTP Leasing a recuperat 320 de masini si camioane, de zece ori mai mult decat in 2008. "Numarul real de recuperari este mult mai mare, dar procesul merge foarte incet.Principala