Piata produselor petroliere nu s-a dublat din 2004 pana in prezent, benzinariile particulare inca mai rezista, iar suprematia masinilor "verzi" ramane doar un obiectiv neatins. Multe dintre estimarile care au fost facute de petrolisti in 2004 si care au fost cuprinse in anuarul ZF "Romania 2010" au fost contrazise de realitatile lui 2010. Dupa experienta anilor trecuti, dar mai ales dupa ce au trecut prin focul crizei, petrolistii sunt mai rezervati acum, preferand sa vorbeasca mai degraba in tendinte decat in cifre pe termen lung.
"Piata petroliera cred ca se va dubla in Romania in 2010, iar salariile vor fi atunci de 400-500 de euro. Masinile cu hidrogen ar putea fi o prezenta obisnuita si aici, data fiind dinamica acestui fenomen", spunea Dinu Patriciu in 2004, pe atunci din functia de presedinte al grupului petrolier Rompetrol. Intre timp, Patriciu si-a vandut in totalitate afacerea catre compania kazaha de stat KazMunaiGaz, tranzactie care l-a facut cel mai bogat om din Romania, averea sa fiind acum de 2,2 miliarde de dolari, potrivit Forbes.
Evolutia pietei petroliere l-a contrazis insa pe Patriciu.
"In 2009, la nivelul pietei s-au comercializat 5,9 milioane de tone de carburanti, iar pe piata in total au fost livrate circa 8,7 milioane de tone de produse petroliere. Piata de produse petroliere a crescut cu 9-10% fata de 2004. Chiar daca au crescut vanzarile de carburanti cu aproximativ 35% in perioada 2004-2009, a scazut foarte mult consumul de pacura al Romaniei, cu 58%, din cauza extinderii retelei de gaze naturale", spun specialistii din piata.
La preturile din 2004, piata petroliera avea o valoare de circa 7 mld. euro, iar la sfarsitul anului trecut a ajuns la circa 10 mld. euro. Dublarea de care se vorbea in anii 2004 nu mai are cum sa fie atinsa in 2010, in contextul in care petrolistii estimeaza al doilea an de scadere al