România ar putea plăti aproximativ 7,6 miliarde de dolari pentru cele trei etape ale programului de achiziţie a avioanelor F-16 şi F-35. Principalii concurenţi ai avioanelor americane F-16, SAAB şi Eurofighter au criticat dur decizia CSAT de a cumpăra fără licitaţie avioane F-16 second-hand.
Reprezentanţii consorţiului european care produce avioanele Eurofighter Typhoon au precizat, după ce CSAT a decis cumpărarea fără licitaţie a avioanelor F-16 second-hand, că licitaţia internaţională este procedura standard de achiziţie de tehnică militară în toate ţările Uniunii Europene.
„Decizia României de a nu organiza o licitaţie deschisă a privat ţara de încă o oportunitate de a-şi întări legăturile cu industria aerospaţială din Europa", se arată într-un comunicat al Eurofighter.
Reprezentanţii companiei au susţinut că „pentru o sumă similară celei pe care România intenţionează să o cheltuiască pe 24 de avioane F-16 uzate, Eurofighter ar fi putut oferi un pachet financiar care să includă un aparat de zbor mult mai performant". Totodată, ar fi fost oferit industriei române şi un „program substanţial de compensare economică (offset), care ar fi creat locuri de muncă pentru o perioadă lungă de timp".
„Decizia CSAT împiedică România să genereze un impact comparabil în interiorul propriilor sale graniţe şi va obliga ţara, pe termen scurt şi mediu, să întreprindă un nou program costisitor de modernizare a flotei de avioane de luptă. Acest lucru ar fi fost evitat dacă ar fi fost ales avionul Eurofighter", se mai arată în comunicatul Eurofighter. Din consorţiul Eurofighter fac parte cele mai importante companii din industrai europeană de aviaţie: Alenia Aeronautica/Finmeccanica (Italia), BAE Systems (Marea Britanie), EADS CASA (Spania) şi EADS Deutschland (Germania). Grupul a avut în 2008 o cifră de afaceri de aproximativ 88 de miliarde de euro.
În cele