Piata de caramizi, care a avut o evolutie spectaculoasa in perioada 2004-2008, s-a lovit de un zid anul trecut, cand consumul a scazut cu 30% in volum si s-a redus la jumatate in valoare. Producatorii de profil au fost nevoiti sa adopte masuri drastice, precum inchiderea de fabrici sau disponibilizari de personal, insa pe termen mediu pariaza din nou pe crestere. De unde va reveni cresterea? Sunt case prea putine ca sa acopere cererea, spun producatorii.
Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica Iasi, unul dintre cei mai importanti producatori de caramizi de pe piata, trage concluziile dupa un an de criza in constructii si considera ca "dupa un lung sir de ani de crestere, cand estimarile pareau usor de facut, ne aflam pentru a doua oara in situatia in care un an a devenit termen lung pentru previziuni din cauza multitudinii factorilor implicati". Cu alte cuvinte, si 2010 este o enigma pentru producatorii de materiale de constructii, in conditiile in care nu au o viziune pe termen lung a evolutiei economiei locale.
Totusi, salvarea asteptata de toata suflarea din constructii este semestrul doi, cand s-ar putea revigora investitiile finantate de Guvern, precum si cele din imobiliare blocate in 2009. "Credem ca din a doua jumatate a acestui an, chiar daca cu pasi timizi, piata isi va relua cursul de crestere si va avea o crestere sanatoasa in urmatorii trei ani, cu o medie situata intre 5 si 10%", considera directorul general al Ceramica Iasi, care detine brandul de caramizi Brikston.
Pe langa declinul investitiilor in infrastructura si in sectorul imobiliar, companiile din constructii au fost afectate si de cea mai grea iarna din ultimii 20 de ani.
"Piata constructiilor a avut o scadere in primele doua luni ale anului intre 30% si 70% fata de 2009, in functie de zona geografica si de aplicatii. Estimam ca piata va avea o scadere