Companiile de colectare au reuşit să recupereze anul trecut datorii de 264 de milioane de euro, majoritatea de la persoane fizice. Peste un miliard de euro au avut în 2009 de recuperat agenţiile de colectare a creanţelor de la clienţii băncilor, ai operatorilor de telefonie sau ai furnizorilor de utilităţi.
Valoarea sumelor restante încredinţate de creditori - bănci, instituţii financiare nebancare, asigurători, operatori de telefonie şi furnizori de utilităţi - spre colectare a crescut în 2009 cu 71% faţă de anul precedent, de la 643 de milioane de euro.
Totodată, numărul de cazuri a crescut cu 76%, până la 3,7 milioane, potrivit datelor Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC), alcătuită din companii de profil ce cumulează o cotă de piaţă de 80%.
Citiţi şi:
O treime din creditele „doar cu buletinul“ sunt restante
Cum să nu ajungi dator vândut la bancă
Recuperatorii nu mai dau de urma datornicilor
În ciuda creşterii însemnate a volumului de debite, rata de succes în recuperare a scăzut de la 35% în 2008, la 25% în 2009. Mai exact, din totalul celor 1,1 miliarde de euro date de creditori spre recuperare, doar 264 de milioane de euro au fost colectate.
„Scăderea gradului de colectare a pus presiune pe profitabilitatea companiilor din sector, ceea ce a dus creşterea costurilor şi implicit la creşterea preţurilor", a explicat Cristian Ionescu, preşedintele AMCC şi directorul general al Coface România.
Acesta a adăugat că activitatea de colectare în instanţă sau prin executare silită a crescut cu 50% anul trecut. Astfel, 15% din cazuri au ajuns să fie rezolvate pe această cale şi 85% - pe cale amiabilă.
50% din restanţe sunt la bănci
Pe segmentul persoanelor fizice au fost recuperate total sau parţial 2,2 milioane de creanţe, în valoare de 218 mili