Între 18 şi 22 martie 2010, în patru săli bucureştene (Noul Cinematograf al Regizorului Român, Elvira Popescu, Union şi Eforie) s-a desfăşurat a treia ediţie a festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului One World Romania. A fost primul an în care evenimentul a fost organizat de asociaţia purtînd acelaşi nume, împreună cu Centrul Ceh din Bucureşti. Cele 32 de filme prezentate au fost împărţite în şase secţiuni tematice, intitulate sugestiv – Au cerut socoteală, Muncitori pe plantaţia globală, Cercuri vicioase, Gimnastica memoriei, Şcoala vieţii şi (Onorată?!) instanţă –, cărora li s-au adăugat proiecţiile speciale de la Muzeul Ţăranului Român. Programul, foarte divers, a inclus numeroase documentare notabile, majoritatea în premieră. Invitaţii, români şi străini, au fost mai mulţi decît în anii trecuţi, aproximativ jumătate din proiecţii fiind urmate de sesiuni de întrebări şi răspunsuri cu regizorii filmelor. După această a treia ediţie, se poate spune că evenimentul bucureştean este deja un copil capabil să meargă pe propriile picioare, fără a mai avea nevoie de sprijinul mamei sale (festivalul One World de la Praga, ajuns la a zecea ediţie).Documentare cu şi despre români Primele două filme pe care le-am văzut erau realizate de regizori români în 2009 şi incluse în secţiunea „Gimnastica memoriei“. Vînătorul de securişti de Mirel Bran şi Jonas Mercier îl are ca protagonist pe Marius Oprea, la acea dată încă preşedinte al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului; acesta a fost filmat, mai bine de o lună, în timp ce căuta, alături de echipa sa de specialişti, rămăşiţele pămînteşti ale cîtorva dintre partizanii anticomunişti, executaţi fără proces şi înmormîntaţi fără preot. Prezent la proiecţie, Marius Oprea şi-a declarat, în aplauzele spectatorilor, intenţia de a-şi continua activitatea, cu sprijinul altor ONG-uri, pînă cînd măcar un