In timp ce reclamele la creditele de consum, proaspat reaparute pe piata dupa o absenta de aproape doi ani, promoveaza dobanzi nominale de o singura cifra chiar si la lei, costul real al unui astfel de imprumut este mult mai mare daca luam in calcul comisoanele care raman in continuare piperate.
De exemplu, BRD promoveaza un credit in lei cu dobanda de 7% pe an, dar costul efectiv ajunge sa fie dublu. Astfel pentru un credit de 15.000 de lei pe o perioada de cinci ani dobanda anuala efectiva urca la 13,07%, potrivit calculelor efectuate cu ajutorul unei aplicatii disponibile pe site-ul institutiei. Prima rata lunara este de circa 350 de lei, urmand sa scada treptat pe parcursul perioadei de rambursare.
Comisionul de acordare perceput de banca este 2,5% din valoarea imprumutului, situandu-se sub media pietei, in conditiile in care exista banci care percep comisioane de acordare de 4%, cum este cazul UniCredit Tiriac Bank.
Banca Transilvania percepe, in acelasi timp, un comision de acordare de 2,5% daca acesta este suportat de client din fonduri proprii. "Practicam un comision mai scazut pentru ca avem volume destul de bune", explica Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania.
In cele mai multe cazuri, comisionul de acordare se situeaza in jurul a trei procente din valoarea imprumutului. Bancherii spun ca din comisionul de acordare sunt acoperite, in principal, cheltuielile opera tionale sau cele care decurg din achi zitia unui client nou.
"In general, acest comision acopera cheltuielile initiale de achizitie a clientului (analiza dosarului, deschiderea contului), precum si eventualele cheltuieli aparute pe parcurs. Am facut un studiu din care reiese ca cei mai multi clienti prefera un singur comision cu o valoare mai mare in loc de comisioane mai mici, dar mai multe", spune Gabriel Cretu, directorul diviziei de retail