România a avut una dintre cele mai mari scăderi a proiectelor comerciale în curs de dezvoltare, ajungând de pe locul 7 pe 10, în ierarhia Europei, din cauza amânării unui număr important de proiecte, se arată într-un studiu al companiei de cercetare Cushman&Wakefield. "Dezvoltarea de noi centre se aşteaptă să scadă la aproximativ 130.000 metri patraţi în 2011 comparat cu maximul din anul 2008 de 750.000 metri pătraţi", au declarat reprezentanţii companiei, într-un comunicat remis redacţiei.
Potrivit acestora relansarea activităţilor de dezvoltare depinde de revenirea încrederii consumatorilor, dar şi de bănci care să revină la sentimente mai bune faţă de sectorul imobiliar. "Insecuritatea locului de muncă în 2009 în sectorul privat, cuplat cu programul de restructurări al Guvernului pentru 2010 nu a ajutat încrederea consumatorului pentru a cheltui sau a se împrumuta. Aceasta a afectat dezvoltarea de noi centre comerciale. Părerea noastră este că o creştere a acestei activităţi de dezvoltare va avea loc numai după îmbunătăţirea pieţei de muncă şi numai după revenirea interesului băncilor pentru sectorul imobiliar", a declarat, în comunicat, Răzvan Gheorghe, partener şi managing director Cushman & Wakefield România. El a mai spus că 2010 va fi un an de pregătire şi mai puţin un an de finalizare pentru proiectele de retail.
Referitor la piaţa europeană, în 2009 s-a înregistrat cea mai mare scădere din ultimii 15 ani a deschiderilor de noi centre comerciale, cu aproximativ 7,4 mil. mp, o scădere cu 19% faţă de 2008. În 2010 ar trebui să fie livraţi aproximativ 6,1 mil. mp. În 2011 se va înregistra cel mai scăzut nivel din ultimii 7 ani, cu aproximativ 5 mil. mp, în scădere cu 46% faţă de maximul din 2008, când au fost livraţi 9,3 mil. mp noi spaţii în centre comerciale în 2008.
România a avut una dintre cele mai mari scăderi a proiectelor comer