Sex-simbolul românesc al anilor '80 a fost, fără discuţie, Adrian Pintea: chiar dacă era mic de statură, actorul impunea prin magnetismul senzual pe care îl emana, filtrat însă printr-o prezenţă distantă, à la „Luceafărul".
Anii '90 au propulsat ca model masculin un actor nu neapărat frumos, cât neliniştitor: Marcel Iureş. Atât Adrian Pintea, cât şi Marcel Iureş au în comun o anume răceală dată de formaţia teatrală şi de obsesia Marii Culturi.
Actorii din ultimul val vin cu o altă formaţie, mai americană, abordând rolurile cu mai multă naturaleţe: ei imită Viaţa, nu Cărţile.
Prezenţa şi farmecul lor se resimt nu numai pe scenă sau pe platourile de filmare, ci şi în plan uman.
1. Dragoş Bucur
Spui Dragoş Bucur, spui (sex)simbolul noului val din cinematografia românească: rolul din filmul-manifest al lui Cristi Puiu „Marfa şi banii" a impus un personaj din inima tranziţiei: băiatul dur, dar cu suflet mare. Punct ochit, punct lovit: nu intelectualii sofisticaţi până la leşin sunt specialitatea lui Dragoş Bucur, ci bărbaţii oneşti şi de acţiune. Că personajele sale nu sunt seducătoare doar la nivel local o arată şi distribuirea lui în „The Way Back", filmul lui Peter Weir, precum şi recompensarea, la Berlin, cu titlul de „Shouting Star", stea în devenire.
2. Florin Piersic Jr
Când arăţi atât de bine, nu poţi să fii doar actor - prin forţa lucrurilor, ajungi personaj monden care taie cu foarfeca hainele iubitei. Actorul ţine însă la alura „indie", independentă, realizând, în calitate de actor şi regizor, două filme experimentale şi cu buget minim.
3. Tudor Chirilă
În 2004 a luat premiul UNITER pentru rolul Malvolio din „A 12‑a noapte". Pe scena mondenă, joacă, la 35 de ani, un puşti emo - ca blogger de succes, invitat la talk-show-uri şi solist al trupei Vama. Cel mai androgin look dintre mondeni.
4. Zoltan Butuc