- Cultural - nr. 512 / 27 Martie, 2010 Sambata lui Lazar Biserica Ortodoxa sarbatoreste, cu o zi inainte de Florii, invierea lui Lazar, fratele Martei si al Mariei, aceasta zi de sambata fiind numita "Sambata lui Lazar". Iisus a primit vestea ca Lazar este grav bolnav, insa nu a plecat spre locul unde traia acesta decat dupa doua zile. Ajunge in Betania, impreuna cu ucenicii Sai, in cea de-a patra zi de la moartea lui Lazar. Marta il intampina pe Iisus, la intrarea in sat, spunandu-i: "Doamne, daca ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit", Hristos raspunzandu-i: "Eu sunt Invierea si Viata! Cine crede in Mine, chiar daca ar fi murit, va trai. Si oricine traieste si crede in Mine nu va muri niciodata", intelegandu-se prin asta ca El este Cel care are putere sa biruiasca moartea. In Evanghelia dupa Ioan, se spune ca Hristos a plans in fata mormantului lui Lazar. El a cerut apoi sa fie data la o parte piatra de la usa mormantului, i-a multumit Tatalui pentru minunea care avea sa se intample, si apoi l-a chemat pe Lazar afara. Acesta a iesit din mormant asa cum fusese ingropat, cu mainile si picioarele legate cu fasii de panza. Lazarelul In lumea satului arhaic romanesc nu numai cetele de baieti detineau cheile timpului sacru, practicand cu regularitate ritualuri precum "Calusul", "Junii Brasoveni", "Sumedrul", ci si cetele de fete se adunau frecvent, pentru a marca momente calendaristice cu puternica incarcatura spirituala, asa cum este si "Lazarelul". Lazarelul, cu varianta sa regionala Lazarita, este un moment de innoire a timpului calendaristic de tipul obiceiului popular "Focul lui Samedru", frecvent practicat odinioara in sudul Munteniei si Dobrogea, de catre cetele de fete in Sambata Floriilor. Iata cum descrie etnologul Ion Ghinoiu desfasurarea ritualului: "Personajul central, Lazarita, imbracata in rochie de mireasa sau ie alba, cu coronita de flori p