Strategie. Transportul rutier este tratat diferit în ţările UE. În timp ce în Spania şi Grecia serviciile regulate sunt liberalizate, în Germania sunt interzise
În Uniunea Europeană sunt încurajate modurile de transport ecologice - feroviar, aerian şi naval - în defavoarea transportului rutier. Cu toate acestea, nu există o politică comună a statelor membre în ceea ce priveşte modul cum sunt tratate cursele regulate interurbane cu autocarele şi microbuzele.
Un studiu realizat de Directoratul General pentru Energie şi Transport din cadrul Comisiei Europene prezintă diferitele modele de abordare. Cea mai restrictivă legislaţie este în Germania, unde cursele regulate sunt interzise, călătorii fiind îndemnaţi către calea ferată, pe care, într-adevăr, se circulă cu peste 160 km/oră. De asemenea, în Italia există câteva rute pe care nu este permis transportul public rutier prin servicii regulate, tocmai pentru că magistralele respective sunt operate de trenuri, notează autorii studiului.
Şi în România, până în 1989, legislaţia interzicea transportul de persoane şi de mărfuri (cu excepţia celor perisabile) în paralel cu calea ferată pe o distanţă mai mare de 50 km. Legea a fost abrogată în 1990 şi piaţa a fost liberalizată.
La polul opus se află Spania, unde infrastructura feroviară este insuficient dezvoltată, neacoperind toate zonele ţării, iar transportul se face preponderent cu mijloace rutiere. Într-o situaţie similară se află şi Grecia, cu deosebirea că aici toate autogările sunt deţinute de o singură companie, care are şi toate licenţele de transport interurban. (A.B.)
Strategie. Transportul rutier este tratat diferit în ţările UE. În timp ce în Spania şi Grecia serviciile regulate sunt liberalizate, în Germania sunt interzise
În Uniunea Europeană sunt încurajate modurile de transport ecologice - feroviar, aerian şi naval - în defav