Piaţa de retail din România va coborî cu 2,3% în 2010, al doilea an consecutiv de scădere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit unei studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, care estimează o revenire a industriei în 2011-2012. "Timp de câţiva ani, sectorul de retail a avut o creştere de două cifre, susţinută mai ales de accesul facil la credite şi numărul mare de investiţii străine. Odată ce situaţia la nivel mondial a început să se deterioreze, România, �
Piaţa de retail din România va coborî cu 2,3% în 2010, al doilea an consecutiv de scădere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit unei studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, care estimează o revenire a industriei în 2011-2012.
"Timp de câţiva ani, sectorul de retail a avut o creştere de două cifre, susţinută mai ales de accesul facil la credite şi numărul mare de investiţii străine. Odată ce situaţia la nivel mondial a început să se deterioreze, România, în mare parte dependentă de capitalul străin, a intrat uşor în recesiune. Situaţia pieţei din România, dar şi cheltuielile consumatorilor se vor stabiliza uşor şi îşi vor reveni începând cu 2012", se arată în studiul PMR.
În 2009, piaţa de profil a scăzut cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro), după o creştere de 22,1% în 2008, la 218,1 miliarde lei (59,2 miliarde euro).
"Acest lucru este valabil dacă se iau în considerare vânzările de maşini şi combustibil, fără acestea declinul fiind mai puternic", se precizează în studiu.
Scădere cauzată de vânzările non-food
Declinul pieţei de retail a fost determinat atât de reducerea vânzărilor non-food, care au fost mai mici cu 13,5% în lei în 2009, respectiv 114,6 miliarde lei (34,1 miliarde euro), dar şi de scăderea valorii de bunuri alimentare cumpărate şi de schimbările în comportamentul consumatorilor.
Pentru 2010, analiştii