Puterea de cumpărare a consumatorilor români este cea mai scăzută în rândul celor din statele Uniunii Europene, cu mult sub media celor 100 de puncte stabilite de executivul comunitar, în funcţie de diferenţele de preţuri şi salarii între cele 27 de ţări, scrie publicaţia El Economista, pe baza unui raport ce urmează să fie prezentat de Comisia Europeană.
Consumatorii din treisprezece ţări europene se bucură de o putere de cumpărare peste medie - consumatorul luxemburghez fiind cel mai avantajat (cu 188 de puncte, pe scara stabilită de executivul comunitar), iar la polul opus aflându-se cel din România, ţară care nu obţine decât 22 de puncte. Spania obţine 96 de puncte, după Italia, cu 103 puncte, sau Franţa, cu 110, puncte, potrivit ziarului citat de Agerpres.
Pe de altă parte, România se menţine în martie pe antepenultimul loc în Uniunea Europeană în funcţie de încrederea populaţiei şi companiilor în economie, cu toate că percepţia s-a îmbunătăţit, potrivit Comisiei Europene. Astfel, indicele prin care CE măsoară încrederea populaţiei şi companiilor în economie a crescut în cazul României de la 80,9 puncte în februarie la 82,3 puncte în martie, scrie Mediafax.
Indicele încrederii în industrie a avansat cu un punct, iar cel referitor la servicii a urcat cu trei puncte. Indicii pentru consum şi comerţ cu retail au crescut cu câte două unităţi, în timp ce indicatorul privind sectorul construcţiilor a scăzut cu un punct.
Singurele state din UE în care indicele are valori mai mici decât ale României sunt Cipru (80 de puncte) şi Grecia (69,6 puncte).
La nivelul blocului comunitar, încrederea în economie a avansat de la 97,6 puncte în februarie la 99,6 puncte în martie. Statele cu cele mai ridicate valori ale indicelui sunt Suedia (111,5 puncte), Danemarca (110 puncte) şi Belgia (103,2 puncte).
Încrederea în economie a crescut în majorit