Cei mai importanţi factori care duc la abandonul şcolar, identificaţi într-un studiu derulat în parteneriat cu Centrul Educaţia 2000+, sunt: elevul şi familia sa, comunitatea şi şcoala.
Factorii la nivelul elevului şi al familiei includ dificultăţile materiale, modelul educaţional oferit de părinţi şi de fraţi, dezorganizarea familiei, implicarea în activităţi aflate la limita legii, intrarea pe piaţa muncii, încrederea scăzută în educaţie şi migraţia circulatorie.
Factorii de risc, identificaţi la nivelul comunităţii, sunt lipsa de securitate în zonă, norma non-continuării educaţiei după clasa a VIII-a, norma mariajul timpuriu sau apariţia unui copil.
La nivelul şcolii, abandonul şcolar e crescut de repetenţiile repetate şi frecvente, integrarea insuficientă în colectivul clasei de elevi, de calitatea relaţiilor cu profesorii şi cu colegii dar şi de lipsa unor intervenţii preventive.
Potrivit Unicef, abandonul şcolar anual pe ciclurile primar şi gimanzial a fost, în anul şcolar 2007-2008, de 1,9 la sută, fenomenul fiind mai pregnant în ciclul gimnazial (2,2 la sută faţă de 1,7 la sută în ciclul primar) şi în mediul rural (2,2 la sută faţă de 1,7 la sută în urban), mai accentuat în rândul băieţilor (2,2 la sută).
"Astfel, în anul şcolar 2007 - 2008, rata de abandon pe amblele cicluri a scăzut uşor, faţă de anul precedent, la doi la sută", se arată în studiul Unicef.
Conform unor date din 2002, cele mai afectate judeţe de fenomenul abandonului şcolar sunt: Ilfov, Călăraşi, Constanţa, Tulcea, Brăila, Ialomiţa, Covasna, Bacău, Vrancea, Iai, Neamţ, Suceava.
Unicef va derula o evaluare rapidă a situaţiei actuale ale abandonului şcolar, tocmai pentru a verifica dacă aceste judeţe continuă să fie cele mai afectate de acest fenomen.
Specialiştii organizaţiei neguvernamentale consideră că, în România, problema principală legată de part