Intrebarea “cum trebuie sa actioneze un tanar antreprenor neexperimentat fata de concurenta sa” poate fi tratata ca un subiect de marketing strategic, din punctul de vedere al lui Catalin Lascu, fondatorul firmei de consultanta in strategie de marketing si vanzari IBBL Associates si initiatorul grupului profesional marketers.ro in reteaua sociala LinkedIn.
Catalin Lascu este de parere ca pentru a da un raspuns util tinerilor care au un business si se afla la inceput de drum trebuie sa se porneasca de la doua idei simple: prima este aceea ca insasi decizia de a lansa un start-up este una strategica in principiu, intrucat implica un orizont mai larg de timp, o viziune care trebuie sa dea directia de urmat, precum si obiective pentru strategiile pe termen lung, mediu si scurt ale afacerii respective.
Al doilea punct de plecare luat in considerare de Catalin Lascu (foto stanga), cel care in trecut a coordonat activitatile de marketing ale companiilor Coca-Cola, Quadrant Amroq Beverages si ulterior PepsiCo International, in Romania si alte tari din regiune, este ca un start-up inseamna, in mod logic, o lansare intr-o anumita piata, lucru care implica imediat termenii "marketing" si "strategie".
Daca admitem scenariul enuntat de el, pentru elaborarea unei strategii de success, initiatorul start-up-ului ar trebui sa cunoasca foarte bine raspunsurile la o serie de intrebari privind factorii externi si interni care pot influenta evolutia respectivului business:
Factori externi
• piata/industria in care va evolua: marime, trenduri, atractivitate, bariere de intrare, perspective de crestere, perspective de costuri si de profitabilitate.
• clientii/consumatorii din piata respectiva: cine sunt acestia, ce nevoi si preferinte au, cand, unde, de ce ar cumpara produsele sau serviciile respective?
• care sunt canalele de distributie primare,