Astăzi se împlinesc 15 ani de la accidentul aviatic de la Baloteşti, în care nu au fost supravieţuitori. Sorin Stoicescu, fost director general al Aviaţiei Civile, şeful comisei de anchetă în cazul „Baloteşti“, vorbeşte despre cea mai mare catastrofă aeriană din istoria României.
La 31 martie 1995, ora 9.11, la doar două minute după decolare, zborul TAROM 371 Bucureşti-Bruxelles s-a prăbuşit pe câmp, lângă o cale ferată din apropierea comunei Baloteşti. Aeronava se afla la o înălţime de 1.200 de metri şi se pregătea să execute un viraj către Ploieşti.
La scurt timp după intrarea în viraj, avionul a dispărut de pe radarul Aeroportului Otopeni, a intrat în picaj, cu un unghi de înclinare de 80 de grade, şi s-a lovit de pământ. La bord erau 49 de pasageri şi 10 membri ai echipajului: trei americani, un francez, un olandez, doi spanioli, un thailandez, nouă români şi 32 de belgieni. Niciunul n-a supravieţuit.
Bătănoiu se întorsese din Singapore
Aeronava era un Airbus A-310, botezată „Muntenia", cu seria MSN 450, şi intrase în serviciul TAROM în 1994. Până la momentul accidentului efectuase 6.220 de zboruri. Pilotul Liviu Bătănoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani) aveau o experienţă de mii de ore de zbor. Cu o seară înainte de accident, Bătănoiu se întorsese din cursa de Singapore şi pilotase acelaşi tip de aeronavă.
Şef de anchetă al accidentului a fost numit Sorin Stoicescu, director la Aviaţia Civilă. La anchetarea cazului au participat însă specialişti belgieni (ca stat cu cele mai multe victime în accident), francezi (din partea companiei Airbus) şi americani (avionul fusese asamblat în SUA). Familiile victimelor au fost despăgubite cu câte 50.000 de dolari.
Ipoteza unui atac terorist a fost infirmată
Ancheta în cazul „Baloteşti" a fost finalizată cu verdictul unor coroborări de cauze: o problemă a motorului stân