Valoarea pietei de retail din Romania a scazut in 2009 cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro) si ar putea inregistra un declin de 2,3% in acest an, pana la o valoare de 190 miliarde lei, arata un raport recent al companiei poloneze de consultanta PMR.
Scaderea a fost provocata de reducerea vanzarilor pentru produsele non-alimentare (masini, combustibili, etc.), care au scazut cu 13,5% in ultimul an, la 144,6 miliarde lei (34,1 miliarde euro).
Schimbarea comportamentului de cumparare a consumatorilor, precum si scaderea puterii de cumparare a bunurilor au contribuit semnificativ la acest declin. Compania de consultanta preconizeaza ca o recuperare a sectorului de retail nu va avea loc mai curand de 2011, cand s-ar putea inregistra prima crestere a vanzarilor. De asemenea, compania de consultanta mai estimeaza ca, in 2012, piata locala de retail se va apropia de nivelul din 2008.
Totusi, investitorii au o perspectiva pozitiva asupra pietei locale de retail. Criza economica a favorizat ieftinirea pentru mana de lucru si scaderea preturilor din imobiliare, schimbari care in general atrag investitorii. De asemenea, numarul ridicat de falimente a oferit retailerilor posibilitatea de a ocupa spatiile lasate vancate de companii afectate grav de criza in importante centre comerciale. Criza a creat si noi posibilitati pe piata de fuziuni si achizitii.
Criza economica a actionat in favoarea formelor moderne de retail, in sensul ca retelele mari de magazine cu o sursa stabila de finantare sunt mult mai pregatite sa indure competitia cu alti retaileri si au posibilitatea de a atrage consumatorii prin oferirea de produse ieftine fara a afecta operatiunile companiei. Aceasta tendinta a fost mai pronuntata in segmentul bunurilor de larg consum, unde retailul modern a castigat o cota de piata importanta in timpul crizei economice.