Cei mai mari 15 retaileri de pe piata romaneasca au realizat anul trecut vanzari cumulate de aproape 8 mld. euro, in scadere cu circa jumatate de miliard de euro fata de 2008, insa si-au majorat cota de piata in comert de la 14% la 17%, potrivit unui studiu al companiei poloneze de cercetare a pietei PMR.
Acest lucru arata ca declinul consumului a lovit anul trecut mai putin la varful clasamentului din retail si mai mult in tabara micilor comercianti de pe piata.
Grupurile care conduc topul sunt Metro, Rewe, Carrefour si Schwarz care fac jocurile si pe pietele mari din vestul Europei, in special Franta si Germania. Cele patru grupuri sunt prezente in retailul cu dominanta alimentara.
Cei patru giganti au avut anul trecut afaceri cumulate de circa 5,5 mld. euro, de aprope opt ori peste valoarea estimativa a vanzarilor realizate in 2009 de singurii patru retaileri locali care figureaza in clasamentul PMR.
"Este de asteptat ca operatorii internationali sa continue sa-si consolideze pozitia in retailul din Romania, pe fondul crizei economice globale. Mai multi comercianti romani au fost fortati de conditiile din piata sa-si inchida afacerile, in timp ce altii si-au inghetat planurile de expansiune, avand probleme si de solvabilitate", au mentionat consultantii PMR.
Studiul citat include atat vanzarile de bunuri de larg consum, cat si cele de produse de bricolaj, masini si combustibili.
Piata de retail din Romania va cobori cu 2,3% in 2010, al doilea an consecutiv de scadere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit studiului PMR, care estimeaza o revenire a industriei in 2011-2012. Reprezentantii PMR au precizat ca piata de retail din Romania continua sa ofere perspective bune pentru investitori, ca urmare a diminuarii costurilor pentru forta de munca si a preturilor pe segmentul imobiliar.
Cei mai mari 15 retailer