In ultima zi in care bancile ar fi trebuit sa obtina de la clientii lor datele de identificare, sub sanctiunea de a suspenda derularea de operatiuni prin conturile lor, BNR a venit cu precizari, prin care instruieste bancherii sa faca judecati de la caz la caz, astfel incat sa nu se ajunga la situatii in care sa se blocheze, spre exemplu, conturile de salarii sau cele prin care oamenii fac plati curente.
Banca Nationala a transmis ieri o scrisoare catre Asociatia Romana a Bancilor (ARB) cu precizari pentru aplicarea normei privind prevenirea si combaterea operatiunilor de spalare de bani si finantarea terorismului, care cerea actualizarea datelor clientilor pana cel tarziu la 31 martie.
"Bancile comerciale trebuie sa analizeze din perspectiva riscului daca o operatiune este suspecta si poate reprezenta o activitate de spalare de bani sau finantarea terorismului. Li se explica faptul ca nu au de ce sa suspende tranzactiile pe un cont fara riscuri", a spus Mugur Stet, purtatorul de cuvant al BNR.
Astfel, pentru conturile cu operatiuni uzuale, unde bancile cel mai probabil deja detin anumite date privind identitatea clientilor chiar daca acestia nu au raspuns chemarii de a le reactualiza, nu ar trebui luate masuri de suspendare a tranzactionarii. Ar putea fi insa vizate de asemenea actiuni operatiunile derulate de la distanta, prin platformele de internet banking, in cazul in care banca nu detine date de identificare a clientului.
Directiva Europeana pentru prevenirea si combaterea operatiunilor de spalare de bani sau finantare a terorismului ar fi trebui sa fie transpusa in practica pana in toamna trecuta, insa bancile locale au obtinut de la BNR o derogare de sase luni. Acum, BNR a preferat sa vina cu asemenea explicatii, pentru a evita sa dea o noua derogare, dar si pentru a preveni situatii in care bancile ar fi suspendat un numar impor