Bandoneonul şi acordeonul sunt instrumente puţin cunoscute la noi, rar studiate la nivel de înaltă performanţă academică. Bandoneonul este practic necunoscut la nivelul omului de pe stradă, iar acordeonul este asociat strict lăutăriei. Ce bine că pentru câteva zile aceste minunate instrumente ne-au arătat o cu totul altă faţă.
În lume există un bogat repertoriu de gen dedicat celor două instrumente înrudite, iar nivelul interpreţilor este în continuă creştere. Există şi multe stiluri predilecte pentru acest instrument, cum este cazul subspeciei jazz manouche, o zonă în care avem şi noi reprezentanţi valoroşi aflaţi în plină forţă creatoare.
M-am îndreptat către acest subiect pornind de la două evenimente care s-au petrecut recent în timp la Bucureşti. Este vorba despre interesantul, valorosul, unicul, pitorescul şi prin urmare preţiosul Festival Internaţional de Bandoneon şi Acordeon organizat de Orchestrele şi Corurile Radio şi găzduit de renovatul Studiou Mihail Jora al Radiodifuziunii pe durata a nu mai puţin de opt zile şi de Gala Premiilor Radio România Cultural, ediţia a zecea, prin dimensiunea sa muzicală. În acest interval, Bucureştiul a fost racordat la contemporaneitatea plină de farmec a acestui instrument, fie că este vorba despre acordeon sau bandoneon.
Un festival dedicat cu vedete străine
Aflat la ediţia întâi, Festivalul Internaţional de Bandoneon şi Acordeon organizat de Orchestrele şi Corurile Radio cred că a reuşit să-şi dovedească utilitatea în peisajul cultural al Bucureştiului. Practic absent în peisajul muzical autohton, timbrul inconfundabil al bandoneonului şi acordeonului a convins datorită valorii incontestabile a soliştilor invitaţi, dar şi a repertoriului abordat. Fie că a fost vorba despre Bach, Rachmaninov, De Falla, Bacalov, Piazzolla, Baretta, Rodriguez sau Romero, atmosfera în sala de concert a fost