Marile războaie ale secolului XX au impus pe câmpul de luptă prezenţa unei noi arme care va domina pentru mult timp desfăşurarea operaţiunilor militare. Tancul a modificat modul de a gândi şi conduce războiul al generalilor, i-a pedepsit pe cei care nu au crezut în potenţialul său, trimiţând cavaleria în cărţile istoriei. Pe parcursul unui secol, tancul a evoluat de la un simplu cvadruciclu la un colos masiv care poate depăşi 60 de tone, echipat cu dispozitive de ochire şi poziţionare prin satelit şi dotat cu sisteme de apărare antiaeriană.
Încă din Antichitate, omul a căutat să folosească în conflictele militare sisteme mobile care să îi protejeze pe soldaţi de atacurile adverse, dar în acelaşi timp, să le ofere posibilitatea de a lansa lovituri puternice adversarilor.
CLICK PE POZĂ PENTRU A VEDEA DOCUMENTARUL "PANZERELE GERMANE 1914 - 1945"
De la carele de luptă ale hitiţilor, la turnurile de asediu construite de greci ce îi protejau pe arcaşi, mintea umană a folosit tot ce i‑a oferit natura pentru a crea un mecanism, capabil de a străpunge fortificaţiile adverse. Până şi marele Leonardo da Vinci a încercat să îşi aducă contribuţia în acest domeniu, schiţând un proiect al unui tanc medieval.
Problema de care s‑a lovit mereu omul a fost absenţa unui sistem de propulsare, altul în afara tracţiunii umane şi cea oferită de animale. Însă, o dată cu revoluţia industrială şi cu apariţia motorului pe aburi, apoi a celui pe benzină, acest obstacol încetează treptat să mai reprezinte o problemă. Sfârşitul secolului al XIX‑lea aduce primele prototipuri de maşini blindate. Astfel, în 1898, la Richmond, F.R. Simms prezintă un cvadruciclu echipat cu o mitralieră Maxim şi cu un motor De Dion‑Bouton. Trăgătorul este protejat de o placă din oţel. Acest cvadruciclu este considerat primul vehicul blindat.
Click aici pentru a vedea un