O veche fotografie din preajma Razboiului de Neatarnare ne ofera o perspectiva necunoscuta asupra Pietei Teatrului National.
Autorul nu si-a mentionat numele, dar probabil ca este unul dintre numerosii fotografi care lucrau in atelierele de specialitate din Pasajul Roman, la M.B. Baer de exemplu. Amintesc numele acestuia datorita unor asemanari stilistice, desi aspectul fotografiei ma contrazice.
Studiul cu lupa releva folosirea unui cliseu patat! Pe deasupra, culoarea sepia-galbuie, inexpresiva, a fost intens utilizata de Pesky, dar niciodata de Baer.
Trecand peste aceste aprecieri calitative, ce anuleaza valoarea artistica, sa remarc, totusi, faptul ca altceva confera importanta fotografiei noastre, anume perspectiva de care aminteam in fraza de inceput. Din cate stiu, doar o fotografie executata de Baer pe la 1880 mai permite o vedere din acea zona catre Calea Victoriei.
Aici punctul de fotografiere fiind mai coborat, apreciez ca trebuie sa fie cam in dreptul Cofetariei Fialkowski. Aceasta era privelistea ce se oferea clientului respectivei cofetarii, detaliu interesant pentru cine doreste sa se imagineze in postura de client al acesteia, cu atat mai mult in cazul istoricilor literari sau de teatru atunci cand merg pe urmele scriitorilor si actorilor din epoca. Precizia, obositoare uneori, face diferenta alteori.
Erata
In urma cu doi ani am reusit sa scanez integral revista "Ilustratiunea", aparuta intre anii 1860-1861. Din ea am decupat imaginea de pe prima pagina in vederea publicarii. Sub ea se gaseste urmatorul text: "Receptiunea delegatiilor de districte cu ocaziune dilei onomastice a M. Sale Domnitorului 30 Augustu 1860". Nu-mi amintesc daca m-am gandit la comentariu, insa nu cred ca am intentionat sa-i atasez un text: l-as fi scris imediat! Carantina acestui decupaj a tinut mai mult de 6 luni, cand l-am descope