Ce au în comun Sting, Bob Dylan, Mutu, Mugur Isărescu, Coppola, Madonna, Depardieu, Michael Schumacher? Tot mai multe staruri folosesc eticheta unei sticle de vin ca pe coperta unei reviste glossy sau prima pagină a unui ziar de business.
FRANCIS FORD COPPOLA. 18,99 $ pentru o sticlă de Coppola Claret Diamond Series 2006 şi obţii, de pe internet (www.thewinebuyer.com), un vin bun de California, comparabil cu cele de Bordeaux. Imediat ce-l torni în pahar te izbeşte culoarea nobilă, de un rubiniu închis, cu străluciri întunecate, care are drept sofisticaţi corespondenţi olfactivi aromele de ciocolată neagră, anason sau mirodenii dulcege, ceea ce completează sinestezic tăria alcoolic relativ ridicată (13,7%). Vinul, un cupaj complicat de Cabernet Sauvignon (89%) cu procente minoritare de struguri atent selecţionaţi din soiurile Merlot (4%), Cabernet Franc (2%), Malbec (2%) şi Petit Verdot (2%), este unul corpolent, îmbinând gustul suculent de mure răscoapte cu cele de coacăze negre şi fragi. Vinificatorul este unul foarte iscusit, dovadă tuşa elegantă de Petit Verdot (mai rar folosit chiar şi în podgoriile de baştină, unde-i enervează pe podgorenii francezi pentru că are prostul obicei de a se coace mai târziu decât celelalte soiuri). Rolul său este, în acest caz, acela de a imprima un plus de severitate Cabernetului californian de Paso Robles din Monterey (zonă viticolă din arealul Sonoma-Napa Valley). Rafinamentul creatorului unui asemenea vin este relevat şi de taninii blânzi şi mătăsoşi imprimaţi de stagiul de învechire de 12-14 luni, petrecut - atenţie! - în butoaie de stejar anume aduse din Franţa. (Moliciunea taninilor - compuşi chimici care dau vinului roşu astringenţă, ajută la fermentarea pieliţei bobului şi transformă, în final, licoarea într-un veritabil medicament, apt să prevină, în cazul unui consum moderat, îmbătrânirea arterelor - indic