E Sӑptӑmana Mare ȋn capitala Italiei. Nu departe de Vatican si Colosseum, mai precis ȋn Bazilica Santa Maria del Popolo din inima Romei, la doi pasi de picturile lui Caravaggio, Raffaello si sculpurile lui Bernini, sute de vizitatori se perindӑ zilnic pentru a admira o colectie de peste 300 de ouӑ ȋncondeiate si icoane ortodoxe romanesti. Cei mai multi sunt turisti veniti la ȋnceputul primӑverii ȋn Orasul Etern: nelipsitii japonezi cu microaparate de filmat, americani vesnic entuziasmati, cupluri de pensionari din Germania. Dar vin si mӑicute catolice, pelerini italieni din ȋndepӑrata Sicilie si cativa din cele cateva sute de mii de romani ȋmprӑstiati prin capitala Italiei.
Intrand sub bolta sӑlii de expozitie “L’Agostiniana”, vizitatorii lasӑ ȋn urmӑ vacarmul necontenit din Piazza del Popolo si fac un salt ȋn timp si ȋn spatiu. Sunt ȋntampinati de un crucifix ortodox traditional, sculptat ȋn lemn. Urmand parcursul Patimilor, se desfӑsoarӑ icoane reprezentand Ultima Cinӑ cu Apostolii, Mantuitorul pe Cruce, apoi icoana Fecioarei ȋn ipostaza de “Maicӑ ȋndureratӑ”, Punerea ȋn Mormant si Invierea Domnului. Multe din icoane provin din colectii private de pe teritoriul Italiei sau sunt aduse chiar din Bisericile romanesti din capitala Peninsulei.
Apoi sunt ouӑle ȋncondeiate, care atrag atentia si ȋndelunga observatie a multor vizitatori. Toate provin din colectia Muzeului Tӑranului Roman de la Bucuresti. Sunt ouӑle din Buzӑu, rosii, cu modele geometrice; ouӑle din zona Brasovului, cu frunze si flori stilizate, maronii; cele din Muntenia si ouӑle mari, de gascӑ, din Bucovina. Apoi mai sunt ouӑ ȋncondeiate traditional, ȋn culori naturale si, alӑturi, cele “moderne”, ȋn culori vii si cu imagini iconografice. Boltile sӑlii sunt ornate cu stergare si costume traditionale, iar, la sfarsitul coridorului, un proiector dezvӑluie tehnica secularӑ de ȋncondeiere