Razboiul preturilor in criza se va intoarce impotriva producatorilor romani ca un bumerang, pentru ca acestia nu pot supravietui cu marje aproape nule de profit si cu un grad de indatorare chiar si de 50%, avertizeaza Eusediu Margasoiu, fostul director de marketing al Pepsi care in 2008 a pus bazele companiei de consultanta de business The Network.
Jucatorii locali din industriile afectate serios de declinul consumului au pariat in ultimul an pe o strategie reactiva: au scazut preturile ca sa-si mentina volumele de vanzari. La o contractie a pietei de aproape 20%, o astfel de strategie se dovedeste acum a fi eronata, potrivit lui Margasoiu, consultantul care a coordonat in ultimii ani proiecte de marketing si remodelari de business la companii precum Prodal, Agricover sau Agricola Bacau.
Margasoiu are ca partener in The Network un fost manager al P&G, Cristina Gheorghe, si a lucrat in 2009 si cu Mihai Ghyka, cel mai puternic executiv roman din industria locala a berii. Ghyka s-a reintors insa la inceputul acestui an la conducerea producatorului Bergenbier, la care acumulase o experienta de 12 ani pana in 2008, cand a hotarat sa ia o pauza.
"Pe o piata care s-a contractat in volum cu 18%, producatorii de carne de pasare au redus anul trecut preturile cu 11%, in medie, si practic si-au dat singuri in cap: marjele de castig au ajuns aproape nule, iar in conditiile in care gradul de indatorare ajunge chiar si la 50%, jucatorii locali ajung sa lu-creze doar pentru banci", spune Margasoiu.
Cum s-a ajuns aici?
Retailerii au presat furnizorii sa le vanda marfa cu preturi mai mici in contextul crizei, iar producatorii locali au ales sa actioneze defensiv, in loc sa vina cu strategii in ofensiva. In plus, din acest an statul a eliminat subventiile de 1,6 lei pe cap de pui acordate crescatoriilor. "Industria carnii este o piata tulbure: sunt