În contextul general al soluţionării urgenţelor cetăţenilor, ca o componentă importantă a obligaţiilor serviciului universal şi ca o cerinţă impusă prin politicile sectorului de telecomunicaţii din acquis-ul Uniunii Europene, în România a fost implementat Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU).
Acesta asigură preluarea apelurilor de urgenţă de la cetăţeni şi, după caz, transmiterea acestora către agenţiile specializate de intervenţie definite prin „structurile autorităţilor administraţiei publice, care au rolul de intervenţie imediată pentru soluţionarea urgenţelor în domeniul ambulanţei, Serviciilor Mobile de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (S.M.U.R.D.), poliţiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv S.M.U.R.D., contra-terorismului, precum şi alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului".
Conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr.18/24.01.2002 şi H.G.R 227/2003 Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), definit ca operator al sistemului, a fost desemnat să instaleze, să opereze, să întreţină si să menţină la nivelul cerinţelor Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă.
Începând cu 07 aprilie 2005, potrivit Ordinului Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei nr.112, Sistemul funcţionează la nivelul întregii ţări şi poate fi apelat prin formarea numărului unic european de urgenţă 112 în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile. Acesta are capacitatea şi disponibilitatea de a răspunde permanent, 24 ore / 7 zile, la solicitările cetăţenilor care au nevoie imediată de ajutor. Indiferent de reţeaua telefonică în care este generat, numărul unic pentru apel de urgenţă 112 este gratuit şi trebuie format fără prefix. O dată cu recepţionarea apelului, sistemul permite identificarea automată a numărului de telefon al apelantului şi a locului