Conform prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 18 din 24 ianuarie 2002 si Hotarârii Guvernului României nr. 227 din 2003 Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), definit ca operator al sistemului, a fost desemnat sa instaleze, sa opereze, sa întretina si sa mentina la nivelul cerintelor Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta.
112, gratuit în toate retelele de telefonie
Începând cu 7 aprilie 2005, potrivit Ordinului Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr. 112, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta functioneaza la nivelul întregii tari si poate fi apelat prin formarea numarului unic european de urgenta 112 în toate retelele de telefonie, fixe sau mobile. Acesta are capacitatea si disponibilitatea de a raspunde permanent, 24 ore timp de sapte zile, la solicitarile cetatenilor care au nevoie imediata de ajutor. „Indiferent de reteaua telefonica în care este generat, numarul unic pentru apel de urgenta 112 este gratuit si trebuie format fara prefix. O data cu receptionarea apelului, sistemul permite identificarea automata a numarului de telefon al apelantului si a locului evenimentului. La apelarea Serviciului „112”, persoana care a format numarul unic de apel de urgenta este conectata la un singur Centru 112 corespunzator judetului din care se suna”, a declarat purtatorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, colonel Adrian Fulea.
76% din apeluri, false
Potrivit acestuia, în ultimii cinci ani, în Centrele Unice pentru Apeluri de Urgenta 112 au fost receptionate peste 147.000.000 de apeluri ceea ce reprezinta aproximativ 85.000 de apeluri pe zi. Nu orice apel primit de Centrele 112 reprezinta o urgenta. Astfel, au fost identificate ca urgente aproximativ 16.300.000 incidente ceea ce reprezinta în medie aproximativ 9.000 incidente pe zi. „Din statisticile recente rezulta ca la nivel