Germanii de la Selgros, a treia mare retea de magazine de pe piata, cu vanzari de circa 860 mil. euro in 2008, au mizat anul trecut pe renegocieri de contracte pentru a tine costurile sub control. Ce strategii are operatorul pe o piata pe care continua razboiul preturilor in 2010?
Proprietarii de hoteluri si restaurante au suferit anul trecut la fel de mult ca si micii comercianti din cauza declinului consu mului, iar primele semnale de crestere ar putea veni la jumatatea acestui an, afirma Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash & Carry Romania, referindu-se la cele doua categorii mari de clienti ai retelei pe care o conduce.
"Cel mai optimist scenariu, in opinia mea, este oprirea declinului economic la jumatatea anului si o crestere usoara a consumului in semestrul al doilea. Daca se va intampla acest lucru, ma astept ca 2010 sa fie un an mai bun in comert decat 2009."
Vlad, 35 de ani, unul dintre cei mai puternici executivi romani din comert, dezvaluie insa si scenariul pesimist: "Daca nu reusim sa oprim declinul economic in acest an, consumul nu va reveni pe crestere".
Majoritatea retelelor mari de magazine active la nivel local au trecut pe un trend descendent al vanzarilor in 2009, pentru prima data de la intrarea pe piata. De la cresteri de peste 10%, retailul de bunuri de larg consum a ajuns intr-un singur an la o contractie de 10% in volum, potrivit studiilor de piata.
Directorul Selgros afirma ca, desi a fost abrupta, scaderea din comert nu a fost surprinzatoare. "2009 este anul in care am revenit cu picioarele pe pamant. Nimeni nu se astepta ca boom-ul din consum sa dureze 15 ani."
Pretul, tot mai important in decizia de cumparare
Cele mai importante au fost insa schimbarile din obisnuintele de consum ale romanilor, mai afirma Vlad. "Anul trecut am remarcat in primul rand o orientare a consum