Preţurile carburanţilor din ţara noastră au o evoluţie dinamică bazată pe cotaţiile internaţionale şi pe competiţia dintre producători. În plus, preţurile sunt influenţate şi de politica fiscală şi evoluţia ratei de schimb RON/USD. Modificările de preţ care au avut loc de la începutul anului şi până în prezent au fost cauzate, în principal, de creşterea cotaţiilor internaţionale la produse petroliere, ne-au declarat oficialii Petrom. Astfel, în perioada 1 ianuarie-31 martie 2010, cotaţiile internaţionale la benzină au crescut cu 7,4%, iar cele la motorină cu 5,5%, ne-au mai spus aceştia.
Reprezentanţii companiei au menţionat că preţurile Petrom pentru benzină au crescut cu 0,7% în primul trimestru al acestui an, iar cele la motorină au crescut cu circa 1%, ratele de creştere fiind mult sub cuantumul majorării cotaţiilor internaţionale.
La rândul lor, reprezentanţii "Rompetrol" ne-au declarat: "Având în vedere faptul că Grupul Rompetrol îşi asigură întreaga cantitate necesară de ţiţei din plan internaţional, Rompetrol Downstream - divizia de retail a Grupului, a continuat alinierea preţurilor combustibililor comercializaţi şi în primele luni ale anului 2010, în acord cu evoluţiile externe ale cotaţiilor materiei prime, respectiv ţiţei şi componenta bio, dar şi în funcţie de cotaţiile internaţionale ale benzinei şi motorinei.
În acest sens, compania a majorat, de la începutul anului, cu 5,89% preţul benzinei Efix şi cu 5,66% cel al motorinei Efix Diesel, pe fondul creşterii cotaţiilor internaţionale la benzină şi motorină cu 6,75%, respectiv 6,85%. Nu trebuie neglijată influenţa semnificativă în preţurile carburanţilor şi a altor factori economici externi, independenţi de activitatea companiei, res-pectiv rata de schimb valutar, diminuarea diferenţialului Brent - Ural".
Potrivit "Petrom" şi "Rompetrol", ponderea tuturor taxelor în preţurile l