Între maşini e un fel de platformă de beton pe care stă un apartament comunist redus la esenţial: o sufragerie, o bucătărie şi un balcon sunt îngrămădite în câţiva metri pătraţi, fix de câţi care nevoie omul sovietic să-şi desfăşoare activitatea. Pereţii exteriori sunt retezaţi, vezi totul înăuntru, ca într-un acvariu cu oameni. Pe nişte sfori sunt rufe la uscat, cu mesaje ca „Prea multă informaţie, prea puţină participare", „Oare s-a spus totul?", „A fost şansa noastră de a face ceva".
Arta nouă se autosusţine vânzând „compot pentru cultură" la 1,2 lei paharul
În acvariu nu stă omul sovietic, ci patru tineri care arată ca nişte punkeri îmbrăcaţi cu ce-au găsit mai bun prin casă. Doi au chitare, unul bate la o tobă africană şi ultimul stă în faţa microfonului cu mâinile-n buzunare. Se prezintă ca „un fel de artist de la un fel de asociaţie, care face un fel de protest în vânt". Apoi cântă. În spatele lor, în bucătărie, o fată vinde „compot pentru cultură" la 5 lei moldoveneşti (1,2 RON) paharul. Pe paharul cu compot fierbinte sunt scrise cuvinte-cheie: justiţie, protest, puternici. Cumperi, bei şi susţii cultura moldovenească într-o vreme în care e părăsită şi de autorităţi, şi de public care s-o aprecieze.
Sediile artei contemporane: un subsol de bloc şi un chioşc
Arta contemporană moldovenească îşi are sediul într-un subsol de bloc dintr-un cartier al Chişinăului, cu conducte pe tavan, împărţit între un birou şi un spaţiu de expoziţie. Locul e botezat ArtHotel şi s-a lansat în 2008 cu un proiect al lui Dan Perjovschi, ale cărui desene de pe pereţi au rezistat până acum. „Hotelul" aparţine Asociaţiei Tinerilor Plasticieni din Moldova - Oberliht, fondată în 2000 de vreo 15 studenţi la facultatea de arte. Unul dintre ei e Vladimir Us, un tânăr cu fular de artist, directorul de proiecte al ArtHotel. De la el aflu că ghereta de pe st