Primele examinări ale elevilor de clasa a VIII-a, după modelul internaţional, vor avea loc pe 4 şi pe 12 mai. Rezultatele testelor de anul acesta vor conta în proporţie de 25% la admiterea la liceu. Nici elevii, nici profesorii nu sunt pregătiţi.
Cei mai mulţi elevi nu sunt pregătiţi pentru testările de tip internaţional (evaluare aplicată celor de 15 ani), susţin experţii în educaţie. „Este prematur să se aplice o astfel de testare pentru că şcolarii români sunt obişnuiţi să memoreze informaţiile şi să înveţe pe dinafară rezolvarea problemelor. Nu e vina lor, aşa e sistemul.
Testările de tip internaţional, în primul rând, sunt transcurriculare, adică sunt din mai multe materii - matematică, fizică, chimie, biologie - şi, în al doilea rând, sunt legate de logică şi de atenţie şi nu de toceală", a explicat Cristian Hatu, expert al Societăţii Academice Române şi coordonatorul proiectului „Ieşirea şcolii din mediocritate". El a adăugat că, înaintea testelor de tip internaţional, ar trebui schimbată programa şcolară.
Nici cal, nici măgar
Pentru a nu produce turbulenţe în sistem, autorităţile au decis ca testările de anul acesta, care se vor da pe 4 şi pe 12 mai, să nu fie nici prea naţionale, dar nici prea internaţionale. Adică, unele de compromis. „Vor fi testări de tranziţie. Un elev care a avut medie generală peste 9 în clasele V-VIII şi a luat 9,50 la teză nu va avea probleme. El nu va obţine mai puţin la acest tip de examinare", a spus Marian Banu, inspector de imagine la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
În aceste condiţii, profesorii de la clasă s-au descurcat cum au putut. „La noi a venit profesorul de matematică, cu o culegere de probleme. Am rezolvat nişte teste care se bazau mai mult pe logică şi nu arătau ca subiectele de teză", a spus Andrei Cuceu, elev în clasa a VIII-a la Şcoala Generală nr. 3 „Dimitrie Cantemir"